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Eric (Husk')

Illusions d'Optique sur l'Art de l'Ombre et la Lumière | références

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Hola ombre. :D ¿Cómo estás?

Joli tour d'illusionnisme : mettre l'ombre sous les feux des projecteurs, c'est la meilleure façon de la faire disparaître !

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Hola ombre. :D ¿Cómo estás?

Muy bien amigo !

Quoi de plus naturel en ce moment que de chercher ...

... de l'ombre !

Et en ce qui me concerne, depuis quelque jours je ...

34257.jpg

Bob

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L’artiste John V. Muntean crée avec des milliers de Lego des sculptures de Lego qui ressemblent à des blobs sans aucune logique particulière mais qui, quand on les éclairent, forment sur le murs plusieurs images différentes suivant l’orientation de la sculpture.

 

 

 

 

 

http://www.laboiteverte.fr/amalgames-informes-de-lego-dont-ombres-forment-plusieurs-images/?l=sb1

 

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XIXe siècle (oui je sais, c'est bien plus récent que l'allégorie de la caverne de Platon mais bon) :

Citation

 

Charles Henry Bennett (26 July 1828 – 2 April 1867) was a prolific Victorian illustrator who pioneered techniques in comic illustration.

Among Charles Bennett’s best known and best loved books were his Shadows series. In Shadow and Substance (1860), Charles Bennett and Robert Barnabas Brough (with whom he had collaborated on the 1854 edition of Punch and Judy) describe the eidolograph, a magic lantern of which Charles Bennett is named as the “sole inventor and original patentee.” The shadows cast by the eidolograph indicate the true character and personality of the sitter. Thus a fat schoolboy’s shadow is portrayed as a snail while Charles Bennett becomes an ass. The collection of shadow pictures was reprinted several times in coloured versions without the accompanying text and seems to have been something of a best seller. The shadow of a man leaning on a message shows him to be “A Queer Fish" and (probably unacceptable today) that of a young woman servant depicts a black slave. The Shadows illustrations first appeared in the Illustrated Times, which also published his weekly series of Studies in Darwinesque Development in 1853. These circular drawings, in which various animal species evolve into human beings, were published posthumously in the book, Character Sketches, Development Drawings and Original Pictures of Wit and Humour, in 1872. The most reprinted of Charles Bennett’s books has been his illustrated version of Aesop’s fables. First published in 1857, it has reappeared many times, most recently in 1978, with a French translation in 1979 (Le renard qui avait la queue coupée et autres fables adaptées et dessinées par Bennett).

 

 

800px-Illustration_from_Shadows.jpg

 

shadows_002.jpg

 

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Les ombres chinoises ou théâtre d’ombres est peut-être l’illusion plus ancienne et un art qui est utilisé aujourd’hui avec des objectifs pédagogiques pour les enfants ; cependant, l’art de l’illusion à travers la lumière et les ombres peut être montré de façon différente :

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Question Mark, 2003. Kumi Yamashita

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Wild Mood Swings, 2009-10. Tim Noble and Sue Webster

 

 

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